header

Continu bereikbaar ook tijdens drukte door Corona-vaccinatie (deel 1 van 2)

De versnelde digitalisering van en ín de huisartsenzorg zet in 2021 onverminderd door. Om continuïteit van zorg te bieden werkten huisartsen in 2020 vaak op een andere manier dan voorheen, én ze verwachten dit in 2020 nog meer te gaan doen. PRAKTIJK.nl biedt een totaalpakket aan oplossingen die de praktijk hierbij ondersteunen. Assistent op afstand, videobellen, e-consulten, maar ook praktijkwebsites met e-health services. Ze creëren optimale bereikbaarheid en brengen rust in de praktijk en daarmee meer tijd voor patiënten. Twee huisartsen vertellen over hun ervaringen met PRAKTIJK.nl.

Huisarts Barth Kappeyne van de Coppello, Huisartsenpraktijk Kappeyne van de Coppello in Amsterdam

“Ik had videobellen al omarmd voor corona”

“Voor de crisis maakte ik al gebruik van de diensten van PRAKTIJK.nl. Daardoor was ik tijdens de eerste en tweede golf beter voorbereid om zorg op afstand te verlenen. Het e-consult en beeldbellen had ik bijvoorbeeld al omarmd. Omdat ik structureel bemanning tekortkom, krijg ik ook versterking van Assistent op afstand. Dat zorgt voor continuïteit van zorg als door drukte of uitval even niemand de telefoon kan opnemen.
.
Corona (zoals nu de vaccinatieperikelen) zorgde voor veel onrust en hectiek. Ik moet de kwetsbare mensen thuis goed beoordelen en tijdig insturen. Tegelijkertijd gaat de reguliere zorg nu veel meer door dan tijdens de eerste golf. Digitale oplossingen ontlasten mij als huisarts. Mensen die niet naar de praktijk kunnen of willen komen, krijgen via een videoconsult toch een goed medisch advies. Daar wordt de patiënt en de dokter blij van. Ook loop ik daardoor minder zorgachterstand op. Dat geeft rust. Maar ook na de crisis blijft zorg op afstand wat mij betreft een toegevoegde waarde.”

Huisarts Barth Kappeyne van de Coppello, Huisartsenpraktijk Kappeyne van de Coppello in Amsterdam